Grappig, NL propaganda kanaal duidt Russische propaganda

Waar oorlog is, is propaganda. Pro-Russische websites maken het wel erg bont bij hun weergave van de situatie in het oosten van Oekraïne met bewerkte foto’s en beelden van elders.

De waarheid is het eerste slachtoffer van de oorlog, luidt het aloude gezegde. Dat is ook nu weer het geval in het conflict tussen de Oekraïense regering en pro-Russische rebellen in het oosten van het land.

De opstandelingen namen volgens de Russische media de wapens op omdat de nieuwe regering in Kiev uit ‘fascisten’ zou bestaan. Toen de twee ultrarechtse Oekraïense presidentskandidaten zondag samen nog geen 3 procent van de stemmen bleken te halen, zaaide de Russische televisie verwarring met een ‘tussenuitslag’ die een van hen 37 procent van de stemmen gaf.

Meer hier

We pakken een stukje uit 2010 van marketingonline.nl :

Maar natuurlijk. Onze frietkraam bakt slappe friet, maar hij staat al jaren zo leuk op het marktplein, dus u moet hier echt blijven komen. Kenmerk van zelfingenomenheid is dat je het zelf niet herkent en dan krijg je dit soort uitspraken. Al jaren kapitein op de Titanic en niemand die ‘m eens heeft meegetrokken naar het hellende passagiersdek.

Goed, Broertjes is exit, zakdoekjes kopen met een miljoen euro aan vertrekpremie, geheel in lijn met het grachtengordelsocialisme waar De Volkskrant altijd al haar bestaansrecht aan ontleend heeft. En ondertussen gaat de krant moedig voorwaarts met de strijd.
Wat heet strijd: vuile oorlog is beter op z’n plaats. En laat moedig maar zitten.

Op 13 augustus springt de Volkskrant als de bok op de haverkist van het CDA-manifest dat 44 ongeruste CDA-leden ondertekenden.
Op 14 augustus weet de Volkrant te melden dat er al 83 ongeruste CDA-leden zijn bijgekomen, jawel.
Op 15 augustus pakt de Volkskrant uit met Dries van Agt, die zijn CDA oproept niet met VVD en PVV in zee te gaan.
Op 16 augustus bericht de Volkskrant dat het grensoverschrijdende Euregio-samenwerkingsverband CDA/CDU – wie kent het niet? – eventuele samenwerking van het CDA met de PVV echt niet ziet zitten.
Op 17 augustus zet de Volkskrant de heren Winsemius, Wijffels en Veerman op de voorpagina met de waarschuwing dat een CDA/VVD/PVV kabinet heel slecht is voor natuur en milieu.
Op 17 augustus meldt de Volkskrant vergenoegd ‘CDA sluit niet langer de rijen’ en analyseert vervolgens helemaal uit zichzelf en als enige de lijst met ongeruste CDA-leden die het manifest tegen het CDA/VVD/PVV overleg hebben ondertekend.

Op de redactie van de kwaliteitskrant De Volkskrant zal dit doorgaan voor ‘het nieuws in haar context plaatsen’. In de reclamewereld noemen we dit een campagne. En wat een smerige campagne. Wat een drekkige, opzichtige, slijmerige, vettige poging om tweedeling te zaaien in het kamp het CDA. Wat een schaamteloze, onbehoorlijke, partijdige, wanhopige en ultieme poging om toch nog tot een kabinet met Cohen & Co te komen.

Mei 2014 : Volkskrant de mist in met zoektocht naar ‘daders van de Bersiap’

Wanneer je niks van het onderwerp weet denk je: wat goed dat we nu ook de Indonesische kant van het verhaal kunnen horen. Maar schijn bedriegt, wanneer je je wel verdiept hebt in de Indonesische geschiedenis begrijp je dat de Volkskrant al de mist ingaat bij het zoeken naar een Indonesische dader en een Nederlands-Indisch slachtoffer. Het is geheel volgens de Nederlandse propaganda van die tijd om Indonesische nationalisten als Hario en masse als ‘dader’ en dus als harteloze moordenaar weg te zetten. Het zou haast de politionele acties daarna verantwoorden; er moest toch iets gedaan worden tegen de losgeslagen bendes en terroristen. De Volkskrant maakt dan wel onderscheid tussen Hario en de kampongbevolking maar er missen belangrijke details. Ik denk: óf Maas had meer onderzoek moeten doen en een echte ‘dader’ uit de kampongbevolking moeten opsporen óf zijn eerste plan opgeven en het frame dader – slachtoffer moeten aanpassen.

Wanneer je Indonesische bronnen raadpleegt weet je dat het niet zo zwart-wit is. De propaganda is toentertijd o.a. ontstaan door eenzijdige berichtgeving van Nederlandse media. De Volkskrant heeft daar ook een belangrijke bijdrage aan geleverd en is kennelijk anno 2014 nog niet veel wijzer geworden.

2006 : De blinde vlek van de Volkskrant: kernenergie

Maar op sommige terreinen is de Volkskrant stil blijven staan in de jaren zestig en zeventig. Neem het bericht dat op woensdag op pagina vijf stond.‘Tsjernobyl kost veel meer levens dan gedacht.’ Het bericht is volledig gebaseerd op Greenpeace dat een rapport heeft gepubliceerd over de ramp met de kerncentrale in Tsjernobyl, deze maand twintig jaar geleden. Volgens Greenpeace zijn er in 1986 een kwart miljoen kankergevallen veroorzaakt door de radioactieve straling en kan het aantal doden uiteindelijk wel eens tot honderdduizend oplopen.

Propaganda
Dit is je reinste propaganda, passend in het straatje van Greenpeace, dat hoopt aldus het aantal contribuanten op peil te houden. Het bericht staat haaks op alle wetenschappelijke rapporten die er over Tsjernobyl zijn verschenen. Allerlei wetenschappelijk onderzoekers hebben zich over de ramp gebogen en ze zijn vrijwel zonder uitzondering tot de conclusie gekomen dat het enorm is meegevallen.

Enkele tientallen directe doden en vermoedelijk nog enkele duizenden kankergevallen. Vermoedelijk want de kankergevallen van Tsjernobyl zijn in de officiële kankerstatistieken nauwelijks terug te vinden. De gezondheidsschade van de onjuiste berichten die door clubs als Greenpeace en kranten als de Volkskrant worden verspreid, zijn vermoedelijk groter dan van de ramp zelf, zo is al meer dan eens geconstateerd.

Goed, wat wel duidelijk is : Geloof niet meteen wat je leest en ga meer zelf op onderzoek uit. Internet is er niet voor Jan met de korte achternaam en zoek meerdere bronnen op. Google hier mee. Maar vergeet niet Google is watching you.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef jouw mening

Close