Geluidsgolven vervagen in hun natuurlijke tegenhangers

Nu de digitale en fysieke wereld steeds verder in elkaar verwikkeld raken, is het soms moeilijk de twee überhaupt nog uit elkaar te houden. Special effects worden schrikbarend realistisch, en 3D-printen maakt het mogelijk om ieder digitaal object met een druk op de knop fysiek te maken. In die ontwikkeling is kunst vaak een kracht geweest die de lijn tussen de digitale en fysieke wereld vervaagt, zo bewijst ook het werk van de Oekraïnse ontwerper Anna Marinenko, die in haar composities geluidsgolven in hun natuurlijke tegenhangers laat vervagen.

Marinenko “merkte op dat er een opvallende gelijkenis bestaat tussen geluidsgolven van muziek en de schokkerige hoogtelijnen van bergketens, bomen en skylines,” aldus DesignBoom. De manier waarop de geluidsgolven naadloos overgaan in wonderlijke bergketens of boomlijnen voelen zo natuurlijk en vanzelfsprekend aan dat we ons wel voor onze kop kunnen slaan dat we er zelf niet opgekomen zijn.

Maar de serie gaat verder dan die simpele herkenning van de overeenkomst in de patronen. Misschien legt de gelijkenis namelijk wel een diepere connectie bloot tussen de fysieke structuren en hun digitale tegenhangers. Zou het kunnen dat onze wereld simpelweg bestaat uit informatiegolven? Informatiegolven die wij even makkelijk kunnen begrijpen als een nummer zijn eigen geluidsgolf ontcijfert? Dat zijn het soort vragen die Marinenko’s werk,

Lees verder via The Creators Project.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef jouw mening

Close